Bottini

Bottini - Agencia de comunicación corporativa
ICSA, Notícies
  • La bretxa salarial es redueix i queda en poc més de l’11%. A aquest ritme tan lent, falten 20 anys per arribar a la igualtat retributiva
  • Els experts consideren imperatiu redissenyar els càrrecs directius per poder conciliar vida laboral i familiar

La presència femenina en llocs directius cau un punt respecte a 2023 i no aconsegueix recuperar els valors de 2008, just abans de l’inici de la crisi financera. Si parlem de xifres absolutes, la retribució mitjana actual d’un directiu és de 93.030 euros bruts anuals, mentre que la seva homòloga femenina arriba als 83.663 de mitjana, la qual cosa suposa una bretxa de més de l’11%. Aquestes dades es veuen reflectides a l’informe ‘Brecha salarial y presencia de la mujer en puestos directivos 2024′, presentat per ICSA Grup i EADA Business School. L’informe s’ha elaborat a partir d’una mostra que recull dades salarials de més de 80.000 individus empleats a Espanya, captats a través d’enquestes directes i plataformes tecnològiques.

Indry Canchila, enginyera industrial i sòcia directiva de la consultoria ICSA Grup, considera que “la disminució de la bretxa salarial consolida una tendència a la baixa, encara que a aquest ritme tan lent trigarem uns 20 anys més en aconseguir una igualtat salarial entre homes i dones directives, la qual cosa continua sent inacceptable i és necessari treballar en això”.

En aquest sentit, la Dra. Aline Masuda, investigadora i professora d’EADA Business School explica que “per tancar aquesta bretxa i augmentar la representació femenina, les empreses han de redissenyar els càrrecs de direcció i que millorin realment la conciliació laboral i familiar. Els llocs que fomenten la presencialitat i les hores extraordinàries contribueixen a la desigualtat, ja que la societat continua esperant que les dones siguin les principals responsables de la cura de la família”.

Les dones només arriben al 9% de les directores generals en aquest país, una xifra clarament estancada des de fa anys. Dintre de les diferents àrees, destaca la presència femenina en Direcció de Comunicació (39%), seguida de la direcció de RH (33,2%) i la Direcció de Màrqueting amb un 30,5%. La Direcció TIC i la de producció (5,2% i 5,8%, respectivament) continuen sent àmbits típicament masculins, igual que la Direcció Comercial, que exigeix mobilitat freqüent (7,3%). “A major nivell de responsabilitat empresarial menor presència de dones directives. Això exigeix un canvi en l’estructura de les organitzacions i un redisseny en les formes de treballar, en la qual es tingui en compte el treball per objectius o resultats més que la part presencial”, conclou Canchila.